Ervaringen uit de Basismodule Antroposofische Gezondheidszorg
Tekst: Cisly Burcksen | Beeld: AAG
Artsen, verpleegkundigen, fysiotherapeuten en andere medische professionals die zich willen scholen in de antroposofische visie op ziekte en gezondheid, kunnen een interdisciplinair programma volgen aan de Academie Antroposofische Gezondheidszorg. Met een gevarieerd lesprogramma bestaande uit waarnemingsoefeningen, interactieve colleges, kunstzinnige verwerking en casusbesprekingen maken zorgverleners er intensief kennis met de antroposofische menskunde, diagnostiek en behandelmogelijkheden. Drie oud-cursisten vertellen over hun ervaringen.
Aandachtig waarnemen
Oudcursist en jeugdverpleegkundige bij een antroposofisch gezondheidscentrum, (inmiddels van baan veranderd). Momenteel werkt ze als praktijkondersteuner geestelijke gezondheidszorg (poh ggz) in een reguliere huisartsenpraktijk. “Poh ggz worden was een langgekoesterde wens,” vertelt ze. En toen ze een halfjaar geleden die stap kon zetten, ging ze ervoor. “In een antroposofische setting is het wel makkelijker om het geleerde in de praktijk toe te passen,” zegt ze. “Tijdens de cursus was er een gemeenschappelijk deel en daarnaast waren er werkgroepen waarin je met je eigen discipline aan de slag ging. Ik zat toen bij de verpleegkundigen, dus in mijn huidige werk zet ik vooralsnog de meer algemene, interdisciplinaire kennis in. Mijn blik op de mens is veranderd bijvoorbeeld: een consult begint al als ik een cliënt een hand geef in de wachtkamer: hoe is de handdruk, hoe zit iemand erbij? Daaruit kun je veel aflezen. Als een cliënt bij mij komt met psychische klachten lees ik me ook in over wat er lichamelijk speelt. Ik heb geleerd om echt naar de mens als geheel te kijken.”
Ze had veel aan de waarnemingsoefeningen die in de cursus werden aangeboden. Niet alleen als behandelaar, maar ook voor zichzelf: “Het is wel je werk, maar het doet ook iets met je als persoon als je je hierin gaat verdiepen. Ik leerde om met meer aandacht ergens bij stil te staan.” Met name de lessen van docent Paul van Dijk maakten indruk: “Door zijn enthousiasme keek ik met meer aandacht naar details in de natuur. Zo leerde hij ons bijvoorbeeld dat een blad ook in de winter groeit, in beweging is. Ik vond trouwens alle docenten heel inspirerend. Ze vertelden boeiend en stimuleerden ons om kritische vragen te stellen en twijfels te bespreken als we die hadden. Er ontstonden mooie gesprekken.“ Lees verder op Antropos.nu