Warning: getimagesize(): php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/antropos/domains/antroposana.nl/public_html/templates/v2/front-end/blog.php on line 421 Warning: getimagesize(https://www.antroposana.nl/images/988/Cover Spelenderwijs Micheline Mets.jpg): failed to open stream: php_network_getaddresses: getaddrinfo failed: Name or service not known in /home/antropos/domains/antroposana.nl/public_html/templates/v2/front-end/blog.php on line 421 Spelletjes: kleine contactmomenten met grote uitwerking

boekbespreking

Door Redactie - In: - 1 juli 2017

Speltherapeute Micheline Mets vertelt in Stroom over haar pionierswerk: hoe kun je simpele spelletjes inzetten voor een gezonde ontwikkeling van jonge kinderen? Mets, moeder van drie kinderen, combineerde haar kennis van de heilpedadogie met een brede ervaring als kleuterjuf en pedagogisch BSO-medewerker bij Vrijeschool Den Haag, met een praktijk als speltherapeut bij Intermetzo, een gespecialiseerde jeugdzorginstelling. Ook begeleidde ze kinderen in haar eigen praktijk Ilmatar. Micheline Mets durft heilpedagogische inzichten te combineren met een psychotherapeutische methode uit de VS, die daar al veertig jaar met succes wordt ingezet: Theraplay. Met spelletjes wordt de band tussen ouders, opvoeders en kinderen gestimuleerd, met als gevolg dat gedrag verandert. Mets is een van de eerste gecertificeerde behandelaars in Nederland. Tegenwoordig richt ze zich vooral op ouders en zorgprofessionals, die zij de fijne kneepjes leert van de meer dan honderd spelletjes uit haar boek Spelenderwijs verbinden en hechten. Uitgegeven bij SWP. www.kind-en-opvoeder.nl

boekbespreking

Wat maakt dit boek zo bijzonder?

Het is vlot geschreven, meteen toepasbaar en drijft op jarenlange praktijkervaring. Of je nu inspiratie zoekt voor een kinderfeestje, of op zoek bent naar een spelletje voor een specifieke situatie – Micheline Mets helpt je gericht op weg. De spelletjes zijn vaak verrassend eenvoudig, het plezier ontstaat door het samen doen en door de secure tips die Mets geeft. Ze combineert heldere uitleg met creativiteit, praktische wenken en – voor wie wil - extra achtergrondinformatie. Daarnaast steekt ze ouders en verzorgers een hart onder de riem met inspirerende hoofdstukken waar je echt wat aan hebt. Over opvoeden, hechtingsstijlen, ademen, aanraken en kietelen, wandelen en een spel begeleiden. Dat laatste vergt zeker aandacht, maar Mets houdt haar tips licht en brengt het nuchter. Een boek voor ouders, pleegouders, therapeuten, begeleiders, leerkrachten, verpleegkundigen en artsen.


Een greep:

Watjesrace
Leeftijd: vanaf vijf jaar
Wie: opvoeder en kind(eren)
Nodig: wattenbolletjes en rietjes
Stimuleert: bewegingszin en levenszin
Theraplay-dimensies: uitdaging en structuur

Ga op je knieën op de grond zitten achter een lijn. Iedereen die meedoet, krijgt een rietje en een watje. Op het afgesproken signaal blaast iedereen zijn watje naar het van tevoren afgesproken punt, bijvoorbeeld de overkant van de kamer. Of – als je aan tafel zit – over de rand van de tafel.

Tip: Kinderen vinden het spannend om te wachten op het signaal waarmee een spel begint. Het vraagt opperste concentratie – ze moeten focussen – en dat is voor veel kinderen moeilijk. Handig om dit een paar keer te oefenen, zodat ze weten hoe het echt zal gaan.


Handenbadje

Leeftijd: vier á vijf jaar en alles daarboven
Wie: jij en het kind
Nodig: teiltje, warm water, handdoek, badschuim, knikkers, twee bakjes, handcreme
Stimuleert: tastzin
Theraplay-dimensies: verzorging

Een echte verwenactiviteit! Maak een badje klaar met handwarm water en nodig het kind uit om wat badschuim in het water te maken. Doe mee om het kind te activeren of reguleren. Als er veel schuim is, kun je zeggen: ‘Hé, ik zie jouw handen helemaal niet meer! Ze zijn verstopt onder het schuim! Wedden dat ik je duimen onder het schuim kan vinden zonder dat ik ze zie?’ Ga dan met één hand onder water op zoek. Profiteer van deze gelegenheid om de hele hand aan te raken. Je voelt aan alle vingers tot je de duim hebt gevonden. Hoera! Laat het kind nu zelf de vingers noemen die jij moet zoeken. Andersom kan ondertussen ook: laat het kind jouw vingers zoeken. Eindig met het zorgvuldig afdrogen van de handen, gevolgd door een handmassage met een lekker geurende handcrème.

Bij wat grotere meiden zou je een uitgebreide manicure kunnen doen. Nagels verzorgen, vijlen en eventueel lakken. Leg een handdoek op schoot, en laat daar de handen op rusten tijdens de verzorging. Zorg dat je een paar kleurtjes nagellak hebt staan, zodat de meiden kunnen kiezen.



Tips om in verbinding te blijven
- noem kinderen bij hun naam
- leef mee met wat ze beleven
- lees hen voor, ook al kunnen ze al lang zelf lezen
- maak je hoofd vrij als je met hen bezig bent
- zeg sorry als je iets niet goed hebt gedaan
- verras ze met iets in hun lievelingskleur
- zwijg als ze je iets willen vertellen
- benoem wat je leuk aan hen vindt
- vraag ook eens hulp aan ze
- vier alles wat er te vieren valt

-Plus nog veertig tips in het boek...

Spelenderwijs verbinden en hechten: met meer dan 100 spelletjes, Micheline Mets
ISBN: 9789088506932 uitgegeven bij SWP, € 27,50